Wednesday 11 March 2015

Pengenalan Diri

Teks: Irni Suhana Muhamad

Bismillahirrahmanirrohim..

Assalamualaikum w.b.t. Salam perkenalan diucapkan kepada semua. Saya Irni Suhana Muhamad, berasal dari Kelantan. Pada tahun ini usia saya mencecah umur 27 tahun. Alhamdulillah kerana dipanjangkan usia dan diberikan rahmat oleh Allah S.W.T. Kini saya sudah berkahwin dengan jejaka pujaan hati saya, Wan Annwarul Imran Wan Fasddi pada 28 Oktober 2012 dan kami telah dikurniakan 2 orang anak. Anak sulung kami merupakan sepasang kembar seiras. Kedua-duanya adalah perempuan. Namanya adalah Wan Auni Sofia dan Wan Amni Sofia. Alhamdulillah juga kerana kini saya sedang mengandungkan anak yang ketiga. Semoga Allah sentiasa memberikan perlindungan kepada kita semua.

Saya merupakan seorang ibu dan isteri yang bekerjaya. Saya bekerja sebagai optometris di Hospital Jeli. Saya merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Optometri di Universiti Kebangsaan Malaysia, Kampus Kuala Lumpur. Saya menamatkan pengajian pada tahun 2011 dan kemudian mula bekerja di pusat optometri, Menara Optometri Centre Sdn. Bhd. Selepas setahun bekerja di sektor swasta, pada bulan Julai 2012 saya mendapat tawaran untuk bekerja di sektor kerajaan pula. Saya melaporkan diri sebagai Pegawai Optometri Hospital Bintulu, Sarawak. Bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tiada siapa yang tahu. Begitulah perumpaan hidup saya. Hampir setahun saya bertugas di Hospital Bintulu, dengan izin Allah saya berjaya bertukar ke Negeri Kelantan. Pertukaran itu berlaku semasa saya dalam pantang si kembar. Mungkin rezeki anak J


Sekarang, anak kembar saya sudah berumur 1 tahun 8 bulan. Saya sangat gemar mengikuti perkembangan pembesaran mereka supaya perkembangan mereka itu selari dengan pertambahan usia mereka. Saya juga berazam untuk memberi susu ibu secara ekslusif kepada anak yang bakal saya lahirkan nanti. Kegagalan menyusukan anak sulung secara ekslusif membuatkan saya insaf. Walaupun saya dikurniakan susu badan yang banyak, namun akibat kekurangan ilmu, saya tidak berjaya menyusukan anak sepenuhnya. Sebaliknya, pada seawal usia 21 hari, anak-anak saya sudah mula diperkenalkan dengan susu formula. Walhal, saya tahu susu ibu adalah susu yang terbaik.
Tujuan saya membuat blog ini adalah supaya saya dapat berkongsi segala ilmu yang saya dapat dengan anda semua. Saya ingin kita semua menjadi manusia yang berilmu dan kita semua dapat memperbaiki diri kita menjadi insan yang lebih baik.

Akhir kata dari saya, terimalah serangkap pantun:

Ada perigi ada timba,
Bercanda mandi si anak dara,
Ada ilmu kita kongsi bersama,
Sebagai tanda kasih sayang semua.

Semoga anda mendapat manfaat dari blog ini. Salam sayang dari saya. Wasalam.



No comments:

Post a Comment