Friday 27 March 2015

Tips Apabila Anda Tahu Anda Hamil

Teks: Irni Suhana Muhamad

Apa yang anda perlu buat bila nampak 2 garis ni?

Tahniah! Anda Mengandung!!


1.   Beritahu orang tersayang
  • 2 garis pada alat penguji kehamilan, bermakna anda sedang hamil. Tahniah! Perkara pertama yang anda perlu buat adalah, beritahu orang tersayang. Kongsikan detik indah ini bersama suami anda. Anak anadalah anugerah terindah dari Allah. Samaada anda bersedia atau tidak, percayalah, anda akan berterima kasih kepada Allah kerana proses kehamilan adalah satu kenangan terindah bagi seorang wanita.

2. Buka kad merah
  • Untuk membuka kad merah ataupun buku ibu mengandung atau juga dikenali sebagai buku rekod antenatal, anda perlu pergi ke klinik kesihatan berhampiran rumah anda. Apa kata anda cuba ‘google’ no telefon berhampiran anda dan bertanyakan di klinik kesihatan mana yang anda patut pergi kerana kebanyakan klinik kesihatan hanya menerima orang di dalam kawasan seliaan mereka bagi tujuan membuka buku merah. Hal ini untuk rekod dan memudahkan mereka untuk mengadakan lawatan ke rumah.

  • Jika anda ingin membuka buku merah, dinasihatkan supaya anda pergi pada waktu pagi kerana proses membuka buku agak lama dan banyak ujian perlu dijalankan. Jangan melambat-lambatkan membuka buku merah kerana semasa pemeriksaan pertama, anda dapat memastikan tahap kesihatan anda, umur kandungan anda dan keadaan ‘si dia’ di dalam perut anda.

  • Di samping itu, klinik kesihatan juga akan membekalkan ‘supplement’ untuk anda.

3. Mengamalkan membaca al-Quran

  • Bagi yang beragama Islam, kita disarankan untuk sentiasa membaca Al-Quran tidak kira mengandung atau tidak. Apabila telah mengandung, kita mempunyai sebab yang lebih kuat untuk membaca Al-Quran. Terdapat banyak cerita yang saya dengar, jika ibu sentiasa membaca/mendengar ayat Al-Quran semasa mengandung, dengan izin allah, proses kelahiran menjadi lebih mudah.

  • Surah amalan semasa mengandung adalah Surah Yusuf iaitu supaya elok pembentukan anak, Surah Luqman supaya anak yang lahir seorang yang bijaksana dan surah Maryam supaya allah memudahkan proses kelahiran bayi. Ini adalah peringatan untuk diri saya juga supaya tidak meninggalkan amalan ini.

4. Makan makanan berkhasiat

  • Setelah mengandung, kita mesti ingat bahawa ‘seseorang’ juga sedang makan apa yang kita makan. Anak dalam kandungan akan menyerap nutrien daripada kita. Kita perlu mengamalkan makanan yang baik. Elakkan daripada mengambil makanan yang tidak berkhasiat seperti makanan ringan. Banyakkan juga memakan buah sega.

5. Makan ‘supplement’

  • Apabila anda ke klinik. Doktor akan memberikan anda asid folik. Asid folik sangat penting bagi pembentukan tulang belakang bayi. Jika semasa pemeriksaan anda mempunyai nilai haemoglobin yang rendah dari normal, anda akan diberikan ferrous fumerate dan vitamin C 50mg. Makan ferrous fumerate boleh menyebabkan anda sembelit, jadi minum banyak air dan makan makanan berserat seperti buah supaya dapat mengurangkan sembelit.

  • Sebagai alternatif, anda boleh mengambil set  mengandung Shaklee. Set mengandung Shaklee terdiri daripada:

  • Vitalea: untuk meningkatkan haemoglobin dan mengurangkan rasa lesu anda
  • B-complex: mengandungi asid folik, mengurangkan alahan mengandung, mengurangkan stress
  • Vitamin C: vitamin C penting bagi mengoptimumkan penyerapan zat besi. Zat besi penting untuk pembentukan haemoglobin. Vitamin C juga boleh meningkatkan imunisasi badan. Ibu mengandung perlu menjaga kesihatan diri dengan baik.
  • Osteomatrix: Osteomatrix kaya dengan kalsium dan vitamin D. Osteomatrix terbukti mengurangkan rasa kejang pada ibu mengandung teritama sewaktu tidur. Selain itu, kaslium sangat diperlukan bagi ibu dan perkembangan bayi dalam kandungan.
Love,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 5157141 
irnisuhanamuhamad@gmail.com
 



No comments:

Post a Comment