Wednesday 25 March 2015

Kisah Saya & Pitam

Teks: Irni Suhana Muhamad

Anda pernah tak rasa nak pitam? Pandangan jadi gelap dan rasa macam nak pengsan. Bila saya ingat balik pengalaman pitam saya, saya rasa macam nak gelak. Ada beberapa kisah pitam yang segar di ingatan saya..

Kisah 1

Masa tu saya dalam tingkatan 3 atau 4. Saya tinggal di asrama dan kehidupan saya memang tak aktif. Banyak makan tapi kurang 'exercise'. Suatu hari, semasa pulang ke rumah sewaktu 'pulang bermalam', adik saya ajak saya jogging selepas subuh. Jadi, kami jogging keliling hadapan rumah. Saya jogging ikut adik saya. Saya pun tak pasti sudah berapa kali kami pusing, tapi saya ikut je. Masa tu saya memang semangat sebab nak kuruskan badan. Almaklumla saya memang gemuk masa tu! Lari punya lari, bila berhenti, saya rasa gelap. Rasa dunia berpusing. Saya terus berpegang pada tiang rumah. Masa tu ingatkan saya dah nak mati.. Masa tu jugak saya berazam tak nak jogging dah, tapi jogging jugak lepas tu..hehe



Kisah 2

 Masa ni pulak, masa saya belajar kat UKM  kampus Kuala Lumpur. Tempat yang saya suka untuk jogging adalah Taman KLCC. Saya dan kawan-kawan selalu ke sana dengan menaiki bas Rapid KL.

Masa tu saya dah lama tidak jogging. Pada suatu hari, saya pergi bersama Ala, Diha dan Hani. Sebab dah lama tak jogging, saya memang excited sangat nak jogging.. Dengan bangganya saya jogging tanpa henti keliling satu track jogging klcc. Kawan2 semua saya tinggal belakang. Kononnye sebab saya dah biasa jogging tanpa henti, jadi hari tu pun, saya berlari tanpa berhenti berjalan pun.

 Mungkin sebab dah lama sangat tak jogging, apabila berhenti, saya mula rasa nak pitam. Cepat2 saya berpegang pada kotak elektrik yang ada kat situ, kalau tak, memang saya dah jatuh pengsan. Kemudian, Ala dan Diha sampai. Mereka panik tengok muka saya dah pucat lesi. Kemudian Hani pulak sampai. Saya minta air dari mereka, nak suruh rasa segar sikit.

 Hani pun berlari ke air pancut (kat klcc memang ada air pancut yg boleh diminum). Disebabkan tiada bekas, Hani letak dalam tapak tangan dan berlari kembali ke arab saya. Tapi, bila dia dah sampai, semua air dah habis jatuh. Tinggal tapak tangan yang basah je. Dalam nak pitam tu, saya rasa nak gelak je tengok Hani. Hani, awak comel sangat..hehe.. Lepas tu pun, insaf kejap..tak nak jogging sungguh2 dah.. :p

Kisah 3

Yang ni yang paling latest. Yang ni terjadi masa saya bekerja di Hospital Kuala Krai. Kejadian nak pitam ni berlaku semasa saya keluar dari tandas. Suatu hari, tak tahu kenapa, bila saya keluar dari tandas klinik, saya rasa pandangan saya menjadi gelap dan saya rasa nak pitam. Nasib baik, kat luar tandas ada kerusi di pantri. Saya cepat2 duduk. Masa ni pun saya minta air. Kak na (staf nurse kat situ) cepat2 lari keluar dari pantri dan ambil sesuatu.

Dalam pandangan yang tak berapa jelas, saya nampak kak na nak cucuk sesuatu. Saya ingatkan dia nak cucuk saya, maklumlah dia kan staf nurse. Tapi rupanya dia nak cucuk air kotak. Yang ni pun saya rasa nak gelak bila ingat balik. Pengalaman di Kuala Krai sangatlah tidak dapat dilupakan kerana staf di sana tersangatlah baik.

Sebenarnya, tanpa saya sedari sebenarnya saya tengah mengandung masa nak pitam kat tandas tu. Tapi, masa tu belum ada rezeki Auni Amni nak dapat adik sebab saya mengalami keguguran selepas tu.


Sekian, cerita merapu dari saya, seorang yg mempunyai hemoglobin (hb) rendah dan selalu nak pitam.. Tapi itu dulu, sekarang saya bukan macam dulu. Mudah sangat nak pitam. Alhamdulillah hb saya pun dah cantik. Nanti next entri saya cerita macam mana saya naikkan hb saya.

LOVE,
IRNI SUHANA MUHAMAD
0145157141
irnisuhanamuhamad@gmail.com

4 comments:

  1. Hehe.. sy ingat time kt klcc tu., lawak pn ada kn. Hehe..

    ReplyDelete
  2. haha..tu la lucu la sero..rindu nye nk g jogging klcc..jom3..haha

    ReplyDelete
  3. haha..tu la lucu la sero..rindu nye nk g jogging klcc..jom3..haha

    ReplyDelete
  4. haha..tu la lucu la sero..rindu nye nk g jogging klcc..jom3..haha

    ReplyDelete