Sunday 19 April 2015

Anak Sembelit Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek

Teks: Irni Suhana Muhamad
Video: Ireach Vimeo

Anak kecil berusia setahun ini sudah mula makan makanan pepejal dan masih minum susu. Namun, setiap kali ingin membuang air besar, anak kecil ini sering menangis. Pada mulanya ibu tidak perasan anaknya sembelit untuk membuang air besar, tetapi apabila Ibu perasan anak mengambil masa yang lama untuk membuang air besar, Ibu ini baru dapat mengetahui bahawa anaknya mengalami SEMBELIT!

Sehingga satu tahap, apabila anak kecil ini ingin membuang air besar, Bapa sudah bersiap sedia memakai plastik di tangan untuk membantu menarik 'poo poo' anak kesayangan.

Si Ibu juga sudah cuba memberikan makanan berserat seperti buah pisang dan buah betik. Selain itu, si Ibu memberikan anak kecil ini makanan yang mudah dihadam seperti bubur. Namun, masalah sembelit anak kesayangan masih berterusan.

Semakin sedih hati Ibu apabila anak kesayangan mulai tidak mahu makan kerana takut untuk membuang air besar. Berat badan anak mulai susut.

Lantas si Ibu membawa anak kesayangan untuk berjumpa dengan doktor. Doktor menasihatkan supaya cuba memberi 'supplement' kepada anak kecil ini. Sementara Ibu belum menjumpai supplement yang sesuai, ada satu ketika, anak kecil ini terpaksa di beri ubat bontot kerana dia susah sangat untuk membuang air besar. Ibu berasa sangat sedih dengan keadaan anak kecil kesayangan.

Ibu mula mencari info di internet mengenai supplement yang sesuai untuk anak. Ibu menjumpai info mengenai Mealshakes Shaklee dapat mengatasi masalah sembelit. Lantas, tanpa membuang masa, ibu membelikan Mealshakes untuk anak kesayangan. Hanya dalam masa 2 hari, ibu sangat gembira dengan perubahan anak kesayangan. Anak kesayangan tidak lagi menangis ketika ingin membuang air besar dan mula meminta nasi untuk makan.Walhal, sebelum ini anak kesayangan selalu menolak untuk makan kerana trauma untuk membuang air besar. Badannya juga menjadi sangat kurus. Hidup anak kecil ini berubah apabila si Ibu membuat pilihan bijak dengan memilih Mealshakes.

Kebahagian dan senyuman anak adalah kebahagian setiap ibu.

Inilah dia perkongsian daripada Puan Fara Hana mengenai pengalaman anak kecilnya mempunyai sembelit teruk sehingga terpaksa dikorek (ngeri bunyinya kan?). Jom ibu-ibu, kita buat pilihan bijak untuk anak kesayangan.
Di sini saya kongsikan video daripada Puan Fara Hana


Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek from iReach HD on Vimeo.


Love,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141 
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment