Thursday 16 April 2015

Saya Suka Minum air Masak!

 
Saya suka minum air masak! Tapi tak semua orang suka minum air masak kan? Susah juga kan bila minum air masak kita sampai boleh rasa nak muntah. Namun hakikatnya badan kita sangat memerlukan air masak. 60-70 % kandungan badan kita adalah air. Jadi sangat penting untuk kita sentiasa menggantikan kandungan air ini. Jika air yang diminum tidak mencukupi dengan keperluan sebenar badan, kita boleh mengundang penyakit lain pada badan. Jadi macam mana caranya kita nak mendidik diri untuk banyak minum air? 


 1.    Beli botol air yang senang dibawa ke mana-mana
  • Apabila kita mempunyai bekalan air bersama, kita boleh terus minum apabila berasa dahaga. Sebaliknya jika kita tidak membawa bekalan air sendiri, mungkin kita akan mengabaikan rasa dahaga itu dek kerana kesukaran mendapatkan air dengan cepat. Kehidupan kita seharian pastinya sangat sibuk sampai boleh lupa minum air. Jadi, kalau dah ada air depan mata, insya-Allah kita tidak akan lupa untuk minum air.

2.   Sedar kepentingan meminum air yang cukup
  • Anda ingin memiliki kulit yang cantik macam dia tak? Ok, sekarang mulakan dengan minum air masak yang cukup. Kulit yang gebu halus itu memerlukan air yang cukup untuk dicipta :)
  • Ingin kekal langsing? Juga, anda perlu minum air yang cukup. Air masak adalah tanpa kalori. Jadi jangan risau untuk minum banyak air, tapi jangan sampai berlebih-lebihan. Pernah tak anda berasa lapar, lepas tu anda minum secawan air dan berasa kenyang? Nah, ini kerana badan anda keliru dengan perasaan lapar atau dahaga. Rasa dahaga kadang-kadang disilap tafsir sebagai lapar. Jadi sentiasa minum air yang cukup untuk mendapatkan badan yang sihat dan langsing. 

  • Kekurangan air juga boleh menyebabkan seseorang itu berasa cepat letih atau pening kepala. Hal ini boleh berlaku apabila badan kita mengalami dehidrasi atau kekurangan air.
  • Sistem badan menjadi lebih lancar. Apabila kita minum air yang banyak, kita akan kerap kencing, betul tak? Jadi setiap kali kita mengeluarkan air kencing, kita juga akan mengeluarkan sisa-sisa yang tidak diperlukan oleh badan. Proses perkumuhan dan penyahtinja akan menjadi lebih lancar dan sisa toksid dapat disingkirkan dari badan.
Sebenarnya memang banyak lagi kelebihan minum air yang cukup.
 “ Saya tahu minum air masak tu penting, tapi saya memang tak suka minum air masak”.

 Alahai macam mana ni ye? Sebenarnya, kita memang kena paksa diri kita untuk minum air masak. Kita juga mungkin boleh minum air yang telah ditapis. Jika kita minum air yang tidak ditapis, air akan berasa tidak sedap kerana air negara kita telah dirawat dengan klorin. Jadi, untuk membuatkan rasa air lebih sedap, kita boleh beli penapis air untuk mendapat air yang lebih berkualiti, sedap dan selamat. Shaklee juga ada penapis air (Water PitcherShaklee) yang mudah dibawa ke mana sahaja. 

Jom, mulakan hari ini minum air masak. Mulakan dengan sedikit dan tambahkan setiap hari sehingga sesuai dengan keperluan badan kita. Let’s start now. Its now or never! Let's live healty!



Love,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141 
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment