Saturday 18 April 2015

Salam Jumaat..

Salam Sayyidul Ayyam..Salam Jumaat..Salam penghulu segala hari..

Alhamdulillah kerana kita masih diberi peluang untuk hidup. Alhamdulillah hari ini kami sekeluarga berpeluang ke masjid untuk mendengar majlis ilmu.

Sedikit perkongsian daripada Usrah Nurani di IKIM fm petang tadi mengenai kemajuan teknologi dalam menuntut ilmu. Ada satu perkara yang amat menarik perhatian saya. Eh bukan satu, tapi dua..hehe

1.  Belajar membaca Al-Quran melalui you tube atau quran digital
Kepada beginner yang baru mula belajar, kita perlu mencari guru untuk belajar. Sebagai contoh, kita rasa kita sebut dah betul, tapi sebenarnya salah. Jika kita mempunyai guru yang mendengar bacaan kita itu, guru akan terus dapat memperbaiki bacaan kita.

2.  Apa beza dengar majlis ilmu di you tube dan juga di masjid?
Memang sekarang kita tiada masalah untuk mendapatkan ilmu. Cuma klik, dan kita akan mendapat pengisian rohani. Kita boleh meneruskan amalan ini, cuma sebaiknya kita perlu mencari ruang untuk menghadiri masjlis ilmu. Hal ini kerana terdapat banyak fadhilat dan kelebihan yang kita akan dapat apabila menghadiri majlis ilmu seperti berada di taman syurga apabila berada dalam majlis ilmu di samping doa daripada malaikat. Ini adalah pesanan dan peringatan kepada diri saya sendiri supaya kami sekeluarga dapat meluangkan masa untuk menghadiri majlis ilmu.


Semoga hari ini lebih baik dari semalam dan semoga hari esok bertambah baik dari hari ini..InsyaAllah..

Love,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141 
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment