Tuesday 12 May 2015

Tips Penyusuan Bayi Kembar

Teks: Irni Suhana Muhamad
Foto: Carian Google

Assalamualaikum.

Seperti yang saya janjikan, saya akan berkongsi tips penyusuan bagi bayi kembar. Pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah kepada ibu-ibu yang berjaya menyusukan bayi sepenuhnya sekurang-kurangnya sehingga 6 bulan. Saya amat bangga dengan anda dan saya kini cuba mencari ilmu untuk menjadi seperti anda.

Dalam entry sebelum ini, saya ada menceritakan kegagalan saya dalam memberikan susu ibu secara ekslusif kepada bayi saya. Saya berharap kesalahan saya tidak diulangi oleh orang lain. Belajar daripada kegagalan, saya cuba kongsikan sedikit tips penyusuan bayi kembar.

1. Mencari ilmu penyusuan semasa mengandung

Semasa mengandung lagi,kita sudah perlu mencari ilmu penyusuan sebanyak mungkin, terutama jika kita sedang mengandungkan anak pertama. Jika ada kelas tentang penyusuan, saya sarankan agar menghadiri kelas penyusuan untuk mengetahui teknik penyusuan yang betul dan mempunyai maklumat yang cukup tentang penyusuan. 

2. Menyusu kedua-dua bayi serentak

Menyusu ke dua-dua bayi serentak amat menjimatkan masa dan mereka tidak perlu menunggu giliran untuk menyusu. Di bawah ini saya tunjukkan gambar bagaimana untuk menyusukan dua bayi serentak. 


Penggunaan bantal menyusu sangat membantu jika kita ingin menyusu kedua-dua bayi serentak. Penggunaan bantal menyusu boleh menyokong bayi dan membuatkan kita dan bayi berasa lebih selesa. Bantal ini boleh dibeli sebelum bersalin supaya kita dapat terus menggunakannya selepas bersalin.

3. Khaskan sebelah payudara untuk kembar pertama dan satu lagi untuk kembar kedua

Kenapa saya cadangkan macam ni? Yang pertama adalah supaya kedua-dua bayi mendapat foremilk dan hildmilk yang mencukupi. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai foremilk dan hindmilk, anda boleh klik kat SINI. Contohnya kembar pertama menyusu sebelah kanan, biarkan dia kosongkan payudara sebelah kanan dan kembar kedua mengosongkan payudara sebelah kiri. Susu pada bahagian hadapan payudara lebih cair dan susu di belakang payudara lebih pekat. Jadi apabila mereka menggunakan payudara yang sama, mereka akan mendapat susu cair dan susu yang pekat itu.

Selain itu, jika kita telah khaskan kembar pertama sebelah kanan dan kembar kedua sebelah kiri, kita akan dapat mengetahui yang mana belum menyusu dan akan mengejutkan kembar yang belum menyusu agar bangun menyusu. 

Pengalaman saya, semasa bayi, Auni kuat menyusu dan Amni pula kurang menyusu. Akibat daripada saya tidak mengejutkan Amni bangun menyusu, Amni telah terkena demam kuning atau jaundice. Sebab itu, sangat penting untuk kita memastikan kedua-dua mereka bangun untuk menyusu. 

Sekali sekala, kita boleh menukar payudara, contohnya kembar pertama tukar ke payudara kiri dan kembar kedua tukar ke payudara kanan. Pastikan ketika itu, susu telah penuh kembali setelah dikosongkan. Dan yang paling penting, kita kena ingatlah yang mana dah menyusu, yang mana belum. Jangan susukan bayi yang sama pulak..Hehe

Dua2 tidur kekenyangan :)


4.  Pam susu apabila ada masa terluang

Menyusu dua orang bayi pastinya tidak sama dengan menyusukan seorang bayi. Jika ada masa terluang, curi masa untuk pam susu. Kenapa? Bagi saya, stok susu adalah sangat penting apabila kita ingin berehat. Kadang-kadang, badan terlampau penat dan kita ingin berehat. Jika kita ada stok susu, seseorang boleh membantu kita memberi susu kepada bayi menggunakan sudu @ botol. Tapi jangan guna botol susu terlalu awal tau, nanti ditakuti bayi tak nak menyusu dengan kita. Stok susu juga penting semasa kita sedang berurut dengan tukang urut dan lain-lain.

Semasa ingin mengepam susu, kita boleh pam dengan pam elektrik @ manual atau dengan tangan menggunakan kaedah marmet. Bagi saya, agak sukar menggunakan pam kerana akan berasa sakit kerana kedua-dua bayi kerap menyusu. Jika tidak boleh menggunakan pam, cuba guna kaedah marmet.

5.  Makan makanan yang banyakkan susu

Semasa dalam pantang, banyak makanan yang kita perlu pantang, kan? Semasa pantang, saya minum air horlicks di samping ambil set menyusu Shaklee. Apa yang saya suka sangat semasa ambil set berpantang dari Shaklee adalah, susu sangat banyak dan langsung tiada sembelit. Pengalaman orang sekeliling yang pernah bersalin dan mengalami sembelit sangat menakutkan. Cuba tengok video Puan Khadijah Hasmad kat bawah ni, dia sampai serik nak bersalin, bukan sebab takut nak bersalin, tapi sebab takut nak berpantang! 




Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Jika anda nak dapatkan Set Bersalin dari Shaklee, klik je kat bawah.



6.  Sentiasa berfikiran positif dan banyak berzikir

Saya akui, semasa berpantang, saya berasa penat dan tertekan. Apa yang kita perlu buat adalah sentiasa berfikiran positif, fikirkan yang baik-baik dan sentiasa senyum. Walaupun tanpa sebab, paksa diri untuk tersenyum kerana apabila kita senyum, kita akan rasa lebih tenang. Tengok muka anak, kita pasti akan rasa ingin tersenyum. Di samping itu, kita perlu banyakkan zikir kerana zikir dapat menenagkan hati kita. Apabila kita berseorangan, kadang-kadang, memang ada perasaan lain sikit. Jadi banyakkan zikir dan mengingati Allah supaya kita terpelihara daripada gangguan syaitan yang sentiasa ingin menggoda manusia melakukan kejahatan. 

Salam Sayang dari saya. Semoga kita semua belajar dari kesilapan dan berjaya menyusukan bayi sepenuhnya. 

LOVE,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment