Thursday 4 February 2016

Cara Berhenti Merokok Melalui Pemakanan

Assalamualaikum..


Ada tak orang di sekeliling anda yang merokok? Sama ada ahli keluarga sendiri atau kawan-kawan? Atau, mungkin anda sendiri seorang perokok yang sedang mencari jalan bagaimana untuk berhenti merokok.. Yes, you are at the right place!

Sebelum tu, cuba kita tengok, apa yang seorang perokok sedut setiap hari tu.



Rokok diperbuat daripada bahan-bahan yang berbahaya dan boleh menyebabkan kerosakan DNA. Ada kajian yang telah dilakukan oleh Profesor Diana Anderson dari Division of Medical Sciences yang mengatakan bahawa berlaku perubahan DNA pada ayah yang merokok dan juga perubahan DNA pada bayi yang baru lahir. 

Seperti yang kita tahu, seorang ibu atau bapa yang merokok atau terdedah kepada asap rokok boleh meningkatkan risiko bayi lahir pra matang, sindrom kematian bayi mendadak, bayi kolik atau menangis lebih tiga jam sehari, infeksi saluran pernafasan, masalah jantung, juga terganggu kesuburan si anak pada masa akan datang. 

Ya, bukan semua anak perokok mendapat masalah itu, tapi risikonya menjadi lebih tinggi. Jadi, untuk mengelakkan berlaku perkara seperti ini, kita haruslah megelakkan diri daripada terkena asap rokok. Dan juga jika si bapa yang merokok, boleh lah mula belajar untuk berhenti merokok untuk mengelakkan risiko mendapat penyakit berkenaan pada bayi anda.

Saya tahu, sukar bagi seorang perokok yang sudah lama merokok untuk terus berhenti merokok buat selama-lamanya. Ayah saya sendiri seorang perokok dan sangat sukar untuk berhenti. Demi Allah, jika dari dulu saya tahu ada cara yang senang untuk berhenti merokok, saya awal-awal lagi akan bagitahu ayah. Dan. ayah saya sekarang adalah seorang penghidap sakit jantung. Selepas terkena serangan kedua sakit jantung, barulah berjaya berhenti merokok. Saya harap, anda atau orang-orang yang anda sayang itu dapat berhenti merokok sebelum terkena sebarang penyakit. Mencegah jauh lebih baik dari mengubati.

Ok, sebelum Irni kongsi mengenai cara berhenti merokok melalui pemakanan, jom tengok bagaimana Uzir seorang hantu rokok yang mula merokok sejak umur 14 tahun. Walaupun dah pergi ke Klinik Kesihatan untuk Klinik Berhenti Merokok dan penggantian nikotin, tetapi tetap gagal untuk berhenti merokok. Apa yang Uzir buat sampai rokok rasa tawar?

Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya from iReach HD on Vimeo.



Ok, dah tengok video Uzir tu? Nanti Irni cerita kat bawah lebih detail tentang apa yang Uzir buat, kat bawah nanti. Sebelum tu, jom kita tengok apa pemakanan semulajadi yang dapat bantu seorang perokok berhenti merokok.

1. Madu

  • Madu memiliki antioksidan yang membantu dalam menghilangkan racun dalam darah.
2. Makanan masin
  • Makanan masin dapat menghilangkan keinginan pernghisap rokok. 
  • Makan makanan yang sedikit masin atau ambil secubit garam.
  • Tapi, hati-hati, jangan sampai terkena darah tinggi pulak ye!
3. Halia dan bawang putih
  • Halia dan bawang putih dapat bantu mengatasi keinginan merokok.
  • Rasa panas halia dan bawang putih bantu melepaskan racun-racun yang berpunca dari rokok.
  • Halia dan bawang putih juga membantu dalam menjaga peraliran darah dan tekanan darah seimbang.
4. Kayu Manis
  • Hidu aroma kayu manis boleh buat seseorang berkhayal seketika dan melupakan rokok.
  • Makan kayu manis pula dapat menenangkan otak dan saraf.
5. Epal
  • Makan epal setiap hari dapat memerangi racun yang disebabkan oleh rokok.
  • Epal mempunyai banyak air dan pektin yang membantu mengeluarkan racun dalam tubuh.
  • Tekstur epal yang berserat tu juga dapat mengurangkan keinginan untuk menghisap rokok.
Namun, ramai yang gagal untuk berhenti merokok pada cubaan pertama dan kembali semula merokok. Berkali-kali cubaan untuk berhenti merokok, tapi masih belum berjaya.

Kalau anda nak tahu bagaimana Uzir berjaya berhenti merokok dengan cepat untuk selama-lamanya adalah setelah beliau makan VIVIX..ya.. VIVIX..pernah dengar tak Vivix?

Vivix ni adalah daripada Shaklee. Vivix membantu pembaikian sel dari dalam DNA lagi. Vivix membantu pembaikian DNA perokok yang telah rosak dan mengembalikan seperti orang yang tidak merokok. Sebab tu lah, bila makan Vivix, perokok akan rasa rokok jadi pahit dan akan terbatuk-batuk bila merokok. Nak tak nak, mereka terpaksa berhenti merokok sebab mereka sendiri akan rasa tak best merokok.

Jom kita tengok testimoni orang lain yang telah berjaya berhenti merokok dengan Vivix Shaklee.



















Mereka dah, anda bila lagi? :D

Cepat bertindak sekarang. Nilai kesihatan anda tidak ternilai dengan wang ringgit. Lagi cepat anda berhenti merokok, lagi kurang risiko untuk anda mendapat penyakit dan jimatlah duit anda sebab tak perlu beli rokok lagi.

Harga sebotol Vivix adalah RM 475. Untuk mendapatkan harga yang jauh lebih murah, boleh hubungi saya untuk tahu bagaimana.


Pertanyaan, konsultansi dan pesanan produk boleh hubungi saya:

Irni Suhana Muhamad
014 515 7141 (SMS/Whatsapp)
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment