Friday 14 December 2018

Cara Mengatasi Migrain Melalui Pemakanan

Masalah migrain memang sangat mengganggu kehidupan seharian. Bila migrain menyerang, kepala sakit bagai dicucuk-cucuk dan kepala berdenyut. Bila migrain menyerang, memang tak boleh nak buat apa la.

Terpaksa telan painkiller untuk hilangkan kesakitan. Tapi, sampai bila nak bergantung kepada painkiller?

Ok kat sini, saya kongsikan apakah pemakanan yang boleh mengatasi migrain. Menurut laman webmd, terdapat beberapa jenis zat vitamin yang boleh bantu mengatasi migrain.

1. Magnesium

Kajian menunjukkan orang yang mengalami masalah migrain mempunyai paras magnesium yang lebih rendah. Magnesium bantu kawal tekanan darah dan gula dalam darah. Magnesium juga bantu otot dan saraf dapat bekerja dengan baik.

2. Riboflavin

Juga dikenali sebagai vitamin B12. Riboflavin bantu tingkatkan metabolisma badan dan bantu tukarkan makanan menjadi tenaga. Pengambilan riboflavin yg cukup dapat bantu elakkan migrain. Namun, dengan pengambilan riboflavin air kencing boleh bertukar menjadi kuning namun ia tidak membahayakan kesihatan.

3. Coenzyme Q10

Coenzyme Q10 atau CoQ10 juga memainkan peranan dalam proses metabolisma badan. Kajian menunjukkan pengambilan CoQ10 dapat mengurangkan insidens migrain.

Jika anda ada masalah migrain dan tak nak masalah migrain ini berulang, dapatkan segera suplemen ini. Hubungi Irni 014 515 7141

No comments:

Post a Comment