Friday 18 September 2015

5 Sebab Kenapa Anda Perlu Minum Soya Semasa Mengandung

Teks: Irni Suhana Muhamad
Foto: Sumber Google

Assalamualaikum. Kawan-kawan apa khabar? Irni tak tidur lagi ni. Sambil menyusukan baby, sambil main handphone..hee..Yela, dah ada baby baru, bermula lah hidup jadi burung hantu. Dan nanti kalau baby dah besar, mesti kita akan rindu saat-saat dia masih kecil kan. Rindu tengok muka dia, gelagat dia, tengok muka dia nangis, tengok dia senyum and macam-macam la. Kalau tengok baby, mesti kita akan rasa nak senyum kan. Kalau cium baby, kita mesti rasa tak puas kan. Mesti rasa nak cium banyak kali kan..hehe.. Itulah baby yang putih suci, belum ada dosa. 

Bercakap pasal putih suci ni, Irni teringat tentang amalan ibu mengandung yang nak anak putih melepak. Kawan-kawan pernah dengar tak kalau kita amal minum soya masa mengandung, anak yang keluar nanti akan putih melepak? Memang betul, ada yang jadi. Tapi ada jugak orang cakap, kalau kita amal minum soya masa mengandung, nanti kulit anak akan menjadi sensitif dan mudah dapat eczema. Irni teringat kakak Irni dulu sampai beli mesin buat air soya sebab suka minum air soya masa mengandung. Dan memang kulit anak saudara Irni tu agak sensitif dan memang kena jaga betul-betul untuk elak terkena eczema. So, adakah kita perlu elak minum soya semasa mengandung??

Tapi, bagi Irni, agak rugi kalau kita abaikan kebaikan soya ni. Soya ni kaya dengan protein. Protein sangat penting dalam pembentukan sel baru pada janin dan protein sangat penting dalam proses perkembangan janin. Soya juga kaya dengan vitamin B, khususnya B  khususnya B6 diperlukan oleh janin dalam membentuk saluran penghantar isyarat atau pesan daripada otak melalui sistem saraf iaitu neurotransmitter. Bagi ibu sendiri, vitamin B dapat mengurangkan bahkan mencegah masalah mual dan muntah di awal kehamilan. (Sumber: http://pama.karangkraf.com/kehamilan/pemakanan/khasiat-susu-soya-untuk-ibu-hamil-1.51561)

Namun, dalam teknologi sekarang, terdapat soya yang dihasilkan dengan "genetically modified" kerana kosnya lebih murah. Cara pemprosesan soya yang menggunakan alkohol juga boleh menghilangkan khasiat soya. Jadi, apabila kita mengambil soya jenis ini, kita tidak mendapat manfaat dan kelebihan soya sepenuhnya.

Jadi, macam mana nak tahu soya tu "genetically modified" atau tak? 

Kalau tengok dengan mata kasar, memang kita tidak boleh beza. Jadi, untuk mengelakkan kita tersilap pilih, Irni syorkan kita cuba minum Energizing Soy Protein (ESP) daripada Shaklee. Kenapa ESP Shaklee?

1. ESP dihasilkan daripada soya yang "non genetically modified" dan diproses pada suhu rendah bagi kekalkan zat yang terkandung dalam soya

2. Mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.

3. Mempunyai Indeks Glisemik rendah

Apa kelebihan amalan minum soya semasa mengandung?



1. Mengurangkan alahan semasa hamil
  • Pada awal kehamilan, ada yang mengalami alahan dan tak lalu makan. ESP mengandungi vitamin B6 dan dapat mengurangkan rasa mual. Kalau kawan-kawan ada alahan mengandung, cuba ambil ESP.

2. Memberi tenaga berpanjangan
  • Semasa mengandung, kita mudah berasa letih. Dengan pengambilan ESP, insyaAllah boleh membantu kita untuk kekal bertenaga. Kalau kita hilang selera makan pada awal kehamilan, pengambilan ESP tersangatlah membantu untuk kita meneruskan aktiviti seharian seperti biasa.

3. Mengurangkan nafsu makan yang tak dapat dikawal
  • Selalunya nafsu makan yang tak dapat dikawal ni bermula selepas trimester ke-2. Apabila dah hilang alahan, mulalah kita nak qada makan kan. Mulut tu asyik nak mengunyah je dengan alasan makan untuk 2 orang. Badan tu dah naik macam dipam-pam. 
  • Bila berat badan tidak dikawal dengan baik, nanti takut lepas bersalin, badan susah nak turun balik..hehe buka nak marah makan banyak, tapi kalau kita tak jaga makan, kita kena hati-hati sebab kakau terlebih makan ni boleh undang penyakit lain pulak..
  • Jadi, kita boleh minum ESP untuk kawal nafsu makan tu. Makan biar bersederhana. Kita boleh makan macam-macam, tapi boleh kawal kuantiti yang diambil :)
4. Menguatkan dinding rahim

  • ESP mengandungi isoflavin yang memberi kesan seperti estrogen (phyto-estrogen). 
  • Ia membantu menebalkan dinding rahim pada awal kehamilan. 
  • Jadi, pengambilan ESP dapat menguatkan rahim dan mengurangkan risiko untuk berlaku keguguran.


5. Mencantikkan kulit ibu mengandung dan mengelakkan "stretch mark"

  • ESP kan mempunyai isoflavin yang memberi fungsi seperti estrogen, iaitu hormon wanita. 
  • Kulit ibu akan kelihatan lebih mulus dan berseri.
  • Protein yang tinggi dalam ESP juga membantu mengekalkan kulit yang sihat dan cantik di samping mengelakkan terjadi stretch mark pada perut. Prevention is better than cure right? :)

Jom, ibu hamil, kita minum soya. Semoga bayi dalam kandungan membesar dengan baik dan selamat. Sesiapa yang belum cuba ESP, jom la cuba ESP. Kalau anda nak tahu rahsia macam mana nak buat ESP jadi sangat sedap, PM Irni, nanti Irni share ok. Sebab dulu, Irni tak suka minum ESP, tapi bila kena caranya, honestly, ESP memang sangat sedap. Kalau sehari tak minum, rindu pulak rasa..hee..Contact me now to try ESP :)

Happy Pregnancy!

LOVE,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment