Sunday 6 September 2015

9 Tips Mudah Bersalin Terutama Buat Pertama Kali Menjadi Ibu

Teks: Irni Suhana Binti Muhamad
Foto: Carian Google

Assalamualaikum. Hari ni Irni sibuk cari tips mudah bersalin. Kan dah makin dekat harinya, takut tak cukup persediaan yang dibuat. Walaupun ini bakal menjadi pengalaman ke dua bersalin, tapi proses kelahiran setiap anak itu berbeza.

Pengalaman Bersalin Anak Pertama

Pengalaman Irni sewaktu bersalin anak pertama dulu, Irni bersyukur kerana Allah permudahkan proses kelahiran si kembar. Sebelum bersalin anak pertama dulu, Irni dah ambil cuti sebulan tanpa gaji kerana ketika itu, Irni bekerja di Sarawak. Syarat bagi menaiki kapal terbang untuk "multiple pregnancy" adalah tidak boleh lebih 32 minggu. Jadi, semasa minggu ke 32, Irni dah balik cuti duduk kampung :)

Melalui pengalaman bersalin kali pertama, Irni kongsikan tips yang telah Irni lakukan dulu


1. Banyakkan berjalan

Semasa bekerja, Irni tak perlu berjalan terlalu banyak kerana klinik tidak lah besar mana. Jadi, pada waktu sembahyang, Irni suka pergi ke surau yang paling jauh dalam hospital. Walaupun boleh sembahyang dalam bilik sendiri di klinik, tapi Irni suka pergi surau, sambil tu boleh la jalan-jalan. Lepas dah balik cuti ke semenanjung, Irni ada banyak masa untuk keluar jalan-jalan. Sehari sebelum bersalin tu, Irni sempat keluar jalan-jalan dengan suami dari pagi sampai malam. Pagi kami keluar dating ke KB Mall, malam pulak kami keluar makan kat Chim Chum. Memang puas hati boleh keluar jalan-jalan..hehe

2. Minum air kelapa

Air kelapa adalah minuman isotonik semulajadi. Air kelapa dapat mengekalkan kita terus hidrasi. Mengamalkan minum air kelapa semasa mengandung juga boleh menyebabkan kulit bayi bersih ketika keluar.

3. Bayangkan proses kelahiran yang akan berlaku adalah mudah

Semasa mengandung, kita sellau ditakutkan dengan cerita yang menakutkan tentang bersalin. Tambahan Irni ketika itu sedang mengandung kembar, jadi ramai orang yang mengatakan bahawa Irni perlu melahirkan anak secara caesar.

Tenangkan hati kita, jangan dengar nasihat daripada mereka yang tidak bertauliah. Sebaiknya, jika terdapat sebarang keraguan, kita tanyalah doktor semasa pergi pemeriksaan di klinik. Irni pun rasa lega sangat apabila doktor memberitahu bahawa Irni boleh bersalin secara normal jika kepala bayi berada di bawah atau kita panggil chephalic.

Irni selalu bayangkan Irni akan bersalin dengan mudah, bayangkan bayi pertama keluar, kemudian Irni senyum, kemudian bayangkan bayi kedua pula keluar dan kita rasa gembira sangat. Semasa bayangkan tu, kita cuba rasa benda tu benar-benar terjadi. Ingat, apa yang kita fikir, apa yang kita rasa dan apa yang kita cakap, semuanya adalah doa.

Semasa mengandung anak pertama, Irni ada banyak masa untuk buat teknik bayangan ni, tapi mengandung kali ke dua ni, masa nak buat teknik bayangan dah kurang dah sikit..hehe. Tapi, kita cuba buat ye. Apa yang berlaku nanti belakang kira. Semua tu Allah yang tentukan.

4. Buat senaman kegel

Semasa Irni ke kelas antenatal, cikgu ada mengajar mengenai senaman kegel. Senaman kegel ini penting untuk menguatkan otot vagina kita. Caranya adalah seperti kita sedang menahan kencing. Tapi, jangan menahan kencing pulak ye. Kalau nak kencing, kena cepat-cepat pergi tandas :)

Kalau tak pasti caranya, cuba praktis masa kita nak kencing. Kencing dulu sedikit, kemudian tahan jangan bagi keluar. Ha, macam tu la caranya. Senaman kegel ni boleh diteruskan sehingga lepas bersalin.

5. Minta maaf pada suami dan mak ayah

Semasa bersalin, macam-macam boleh jadi kan. Kadang-kadang takut usia kita tak panjang, takut kita meninggal masa bersalin. Sebelum bersalin, kalau boleh minta maaf dulu kepada mereka. Kita sebagai manusia memang tak pernah lari dari kesilapan.

6. Banyakkan senyum dan berzikir

Semasa di hospital, memang macam-macam terlintas dalam fikiran. Banyakkan senyum dan fikirkan yang positif. Banyakkan juga berzikir Astaghfirullahalazim. Kita banyak dosa, semoga Allah menganpunkan dosa kita dan menenagkan hati kita.

Semasa bersalin dulu, Irni kena induce. Mula-mula doktor, pecahkan air ketuban dan kemudian, baru masukkan IV pitosin. Setiap prosedur yang doktor buat, termasuklah semasa doktor buat VE (check jalan), memang Irni rasa takut sangat. Cuma masa tu, kita senyum je sambil mulut beristighfar. Sampai ada nurse tanya Irni, kenapa sakit ke dik? Rasa lucu pun ada. Mungkin sebab tengok mulut Irni dah dok terkumat-kamit..haha

7. Mengiring ke kiri untuk cepatkan cervix full dilate

Tips ni Irni dapat daripada nurse kat Hospital Bintulu, tempat Irni kerja dulu. Irni minta izin dengan nurse kat labour room nak mengiring ke kiri, tapi nurse tak bagi memandangkan banyak sangat wayar kat badan, Masa tu Irni kena pantauan extra dan ditempatkan di bilik khas sebab Irni ada risk of eclamsia. Kemudian, bila ada doktor masuk pulak, Irni cuba tanya doktor pulak. Doktor bagi Irni mengiring ke kiri dan dia bantu Irni. Dan alhamdulillah, lepas tu memang cepat cervix dilate. Doktor pun terkejut sebab agak cepat untuk cervix full dilate dan sedia untuk bersalin.

8. Banyakkan bercakap dengan bayi semasa menunggu bayi sedia keluar

Semasa dalam "labour room", sementara kita sedia untuk bersalin, kita boleh bercakap-cakap dengan baby supaya keluar elok-elok. Cakap jugak yang kita sayang baby dan tengah tunggu kehadiran dia. Ucapkan kata-kata sayang kat baby.

9. Semasa meneran, bayangkan kita nak keluarkan sesuatu dari perut.

Fokus pada perut dan bayangkan kita nak keluarkan benda dalam perut kita tu. Yang penting, semasa meneran jangan angkat punggung. Juga, dengar arahan dari nurse dan doktor. Mereka sangat banyak membantu.

Itulah sedikit sebanyak pengalam Irni semasa bersalin anak pertama. Semoga perkongsian ini, sedikit sebanyak dapat membantu anda da Irni juga. Doakan semoga Irni dipermudahkan bersalin kali ke-2 ni ye.

LOVE,
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141
irnisuhanamuhamad@gmail.com



No comments:

Post a Comment