Wednesday 11 November 2015

Tips Hilangkan Stress Dalam Masa 5 minit!

Teks: Irni Suhana Muhamad
Foto: Carian Google

Assalamualaikum.. Hari ni Irni nak kongsikan 5 langkah untuk kurangkan stress dalam masa 5 minit!



1. Ambil vitamin C

Pengambilan Vitamin C terbukti membantu menyingkirkna hormon kortisol yang mana hormon kortisol ni la yang menyebakan kita rasa stress. Hormon kortisol ni tak elok untuk kita sebab boleh sebabkan tekanan darah boleh menjadi lebih tinggi, ketidakhadaman dan juga merendahkan imunisasi badan. Sebab tu lah kalau kita selalu stress, kita mudah jatuh sakit.

Selamat tinggal stress! Ambil buah limau atau buah kiwi dan makan! Supplement Vitamin C juga boleh dijadikan alternatif.

2. Makan kacang pistachio sebagai snek

Pistachio ni adalah salah satu makanan yang rendah kalori, rendah lemak dan tinggi fiber.  Makan kacang pistachio ni jugak bagus untuk mengelakkan penyakit jantung, mengurangkan kolestrol dan menghalang kerosakan sel. Semasa kita dalam keadaan stress, makan kacang pistachio dapat mengurangkan tekanan darah dan degupan jantung. Jadi, bila rasa stress, makanlah kacang pistachio!

3. Buat urutan telinga

Macam mana cara nak buat urutan telinga ni? Urutan telinga ni adalah berdasarkan sistem akupuntur. Urutan pada cuping telinga, membantu merelakskan otot-otot pada muka dan badan. Oh, cara urutan ni adalah seperti cara kita berwudhu masa nak basuh telinga. Subhanallah, yang ni Irni baru tahu. 

Urutan telinga boleh dilakukan selama seminit hingga 2 minit. 

4. Buat urutan dahi

Buat urutan di tengah-tengah kening. Kawasan tu berkait dengan kelenjar pineal, kelenjar endokrin yang berfungsi untuk menghasilkan melatonin. Bermula dengan urutan lembut di tengah-tengah kening sehingga ke bahagian tengah atas kening. 

Semua ini boleh dilakukan dalam masa 5 minit, terutama urutan tersebut boleh dilakukan seberapa kali yang anda suka.

Untuk pemilihan Vitamin C yang sesuai, dan cara makan yang berkesan, anda boleh hubungi Irni. Dapatkan juga tawaran istimewa untuk Vitamin C sempena bulan November 2015.

LOVE, 
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141
irnisuhanamuhamad@gmail.com

2 comments:

  1. Kata 5 langkah... Mana langkah ke5? Hehe

    ReplyDelete
  2. aik, dah update kat laptop..tp x tersave rupe nye..haha..bagus2 sgt alert ni..point no 5 nye adalah senyum! senyum mampu menghilangkan stress walaupun senyum terpaksa..heee

    ReplyDelete