Sunday 6 December 2015

10 Cara Meningkatkan Metabolisma Badan

Metabolisma adalah kalori atau tenaga yang dibakar untuk aktiviti seharian kita. Metabolisma setiap individu adalah berbeza, bergantung kepada jumlah tisu otot dalam badan kita. Apabila tisu otot lebih banyak daripada lemak, kadar metabolisma lebih tinggi.

Cara meningkatkan metabolisma badan

1. Minum air secukupnya. Minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari.

2. Makan snek dengan kerap bagi mengelakkan kita rasa lapar dan mengambil banyak makanan pada waktu makan yang seterusnya. Boleh makan makanan fiber tinggi, buah-buahan dan biskut.

3. Jangan lupa supplement kalsium. Kekurangan kalsium menyebabkan mencentuskan hormon badan anda yang menyebabkan badan anda berbaur dengan lemak yg mana lemak ini sepatutnya boleh dibakar. Kita boleh mengambil keju dan susu rendah lemak.

4. Ambil vitamin C. Vitamin C dan kalsium adalah rakan baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium membantu meningkatkan metabolisma dan vitamin C membantu penyerapan kalsium.

5. Tidur yang cukup. Tidur 7-8 jami setiap har penting untuk meningkatkan metabolisma. Jangan terkurang atau terlebih tidur. Cuba kekalkan rutin yg sama stp hari

6. Jangan stress. Stress meningkatkan hormon kortisol. Hormon kortisol akan memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak. Lakukan yoga atau bermeditasi boleh bantu kurangkan tekanan

7. Sinar matahari baik utk metabolisma badan. Waktu terbaik adalah jam 11 pagi dan 3 petang. Dapatkan sedikit sinar mentari, keluar berehat sebentar dan berjalan-jalan.

8. Bersenam. Lakukan senaman ringan selama 15 minit sehari

9. Pedas. Berita baik untuk anda kerana makanan pedas dapat meningkatkan metabolisma badan anda.

10. Minum teh hijau. minum 4-5 cawan sehari untuk meningkatkan metabolisma.


LOVE, 
IRNI SUHANA MUHAMAD
014 515 7141
irnisuhanamuhamad@gmail.com

No comments:

Post a Comment